C.N.R.S.
 
Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

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 Résultat de la recherche de GOWER, Miroir homme M. 
1
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     CHARRETTE     
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Dieu aide à la charrette. "Dieu est là pour nous aider en cas de besoin" : L'Oiceus ja ne se pourvoit du nient, Mais q'un jour vait et autre vient : Il dist : "Dieus aide a la charette ! " (GOWER, Miroir homme M., c.1376-1379, 70).

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     CHARRUE     
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[Sentence] Qui sa main met à la charrue et regarde en arriere n'est pas apte au ciel venir : Qui sa main met a la charue Et son regard arere rue, Cil n'est pas apt au ciel venir (GOWER, Miroir homme M., c.1376-1379, 166).

Rem. Hassell 65, C78.

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     FEU1          FEU2     
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Retrais le feu et tu éteindras la fumée : L'en dist ensi communement, "Retrai le fieu bien sagement Et la fumée exteinderas" (GOWER, Miroir homme M., c.1376-1379, 209).

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     FIN1          FIN2     
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Bonne fin du bon commencement : L'en dist ensi communement Bon fin du bon commencement, Du bon pourpos vient bon exploit (GOWER, Miroir homme M., c.1376-1379, 187).

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     FORTUNE     
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[La fortune n'est pas totalement arbitraire] Fortune aide aux hardis (et déboute les couards) : ...Car Fortune aïde as hardis Et se nuit as acouardis. (Echecs amour. K., c.1370-1380, 187). ...la fortune a les hardis S'encline (GOWER, Miroir homme M., c.1376-1379, 252). Vous n'avez pas à prendre une dame contre sa voulenté et par force, car ceste cy est telle qu'elle sera contente de ce que vous feréz. Et se on vous en vouloit donner blasme ou reprehension, au pis ne pourriéz vous venir que de la rendre. La Fortune aide aux hardis et entrepreneurs et deboute les couars. (BEAUVAU, Troyle B., c.1455, 604). Pour ce fault aucuneffoiz que raison obtempere à la sensualité. Si advient communement que fortune ayde les hardis, comme dit Virgille, et vexacion donne entendement, comme dit le Saige. (BUEIL, I, 1461-1466, 70). Fortune ayde aux audacïeux, Cuer hardy jamés ne se espouante Pour chose, soit grande soit pesante, Mais va tousjours de bien en mieulx. (Paraboles Maistre Alain H., 1493, 110).

Rem. Hassell 117, F120 ; DI STEF. 373a, fortune.

6
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     FOU1          FOU2     
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[Fou et folle désignent ici des personnes en proie au désir sexuel] Tôt sait fou ce que folle pense : Sovent ensi par sa presence [de Foldelit] Le fol corage d'omme ensense, Qui pardevant n'en ot desir ; Mais quant la femme assalt commence, Lors falt que l'omme ait sa defence, Dont fiert quant meulx ne poet garir. Quant fole vait un fol querir, Du fol trover ne poet faillir ; Car tost sciet fol quoy fole pense, Et tost se sont au consentir, Dont sovent au petit loisir Ferront la longue dieu offense. (GOWER, Miroir homme M., c.1376-1379,).

7
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     FOU1          FOU2     
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Quand une folle va un fou quérir, elle ne peut manquer d'en trouver un : Quant fole vait un fol querir, Du fol trover ne poet faillir (GOWER, Miroir homme M., c.1376-1379, 108).

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     LIEU1          LIEU2     
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Homme fait saint lieu, mais lieu ne fait saint homme : Homme fait saint lieu, mais lieu par droit Ne fait saint homme en nul endroit ; Ce piert d'essamples, car je lis Qe Lucifer du ciel chaoit En la presence u Dieu estoit ; Si fist Adans de paradis (GOWER, Miroir homme M., c.1376-1379, 238).

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     MENACE     
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Menace n'est pas lance. "Intimidation n'est pas mortelle" : Om dist : "Menace n'est pas lance" : Mais au coard parmy la pance Luy semble avoir esté feru D'un mot del autry malvuillance. (GOWER, Miroir homme M., c.1376-1379, 67).

Rem. Morawski 1217 : Menaces ne sont launces ; Hassell 162, M111.

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     PROMETTRE     
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Beau promettre et ne rien donner fait le fol réconforter : ...Come tu sovent as bien oï, Que bel promettre et riens donner Ce fait le fol reconforter (GOWER, Miroir homme M., c.1376-1379, 10).

Rem. Morawski 231 : Bel promettre e nient doner fait fol conforter, 1726 : Prometre sanz donner est à fol conforter ; Hassell 209, P285.

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     SEMBLABLE     
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Semblable l'un avec l'autre tient : ...si bon suy, bons ameroie, Semblable l'un ove l'autre tient (GOWER, Miroir homme M., c.1376-1379, 236).

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     SOUFFRIR     
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Qui plus souffre, plus vaut : C'est un proverbe de la gent, Cil qui plus souffre bonnement Plus valt (GOWER, Miroir homme M., c.1376-1379, 156). De tout ce sçai je assés comment il m'est Mes tels est bien malades qui se test Et pas ne dist son mal en audïensce, Ains le reçoit en belle pascïensce, Pour mieuls valoir, il se fait bon souffrir. En cel espoir me voeil dou tout offrir Au gré d'Amours et a son plaisir rendre (FROISS., Par. am., c.1361-1362, 84).

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     VOULOIR     
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Qui ne veut quand il pourroit, il ne peut quand il voudroit : Cil qui ne voet quant a pooir, N'el porra puis qant ad voloir (GOWER, Miroir homme M., c.1376-1379, 68). ...et ceulx [qui tardent à se confesser] sont comme le fol qui ne croit jusques il prent, lors se repent mais est trop tart. Et avient par le juste jugement de Dieu ; qui ne veult quant il pourroit, il ne peut quant il vouldroit. (GERS., 1406, Oeuvres complètes G., 1400-1401, 205). Et ceux [qui tardent à se confesser] sont comme le fol qui ne croit jusques il prent, lors se repent mais est trop tart. Et avient par le juste jugement de Dieu ; qui ne veult quant il pourroit, il ne peut quant il voudroit (GERS., 1406, Oeuvres complètes G., 312).

Rem. DI STEF. 325c : pouvoir

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